ΤΑ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ ΜΑΣ

Ενημερωθείτε για τα τελευταία νέα μας

2ο ΤΕΥΧΟΣ ΤΟΥ ΟΡΕΣΤΗ


Ορέστης













Ηλεκτρονική Περιοδική Έκδοση ποικίλης ύλης της Κοιν.Σ.Επ. ΙΦΙΓΕΝΕΙΑ
Τεύχος 2 – Ιανουάριος – Φεβρουάριος 2018

Συντακτική Ομάδα
Μυρτσίδης Διαμαντής MsC Εκπαιδευτικός Α/θμιας Εκπαίδευσης
Παλάζη Δήμητρα MsC Εκπαιδευτικός Α/θμιας Εκπαίδευσης
Σαρδάνη Νεκταρία – Άννα Εκπαιδευτικός Α/θμιας Εκπαίδευσης
Μυρτσίδης Χρήστος Εκπαιδευτικός Β/θμιας Εκπαίδευσης
Βαρτζίδης Δημήτρης Φοιτητής Τμήματος Αγροτικής Ανάπτυξης
E – mail επικοινωνίας: ifigeneiakoinsep@gmail.com
Website: ifigeneia2017.blogspot.gr

Εισαγωγή
Το νέος ήρθε, 2018 ευχές σε όλους. Το 2017 ήταν ένα δύσκολο έτος για εμάς, κάθε αρχή και δύσκολη άλλωστε όπως σοφά λέει ο λαός. Η νέα χρονιά περιλαμβάνει πολλές και ποικίλες δράσεις της ΙΦΙΓΕΝΕΙΑ (Εκθέσεις, μαθήματα, διαλέξεις κ.ά.). Προτεραιότητά μας είναι η μετακίνηση σε έναν νέο πιο ευρύχωρο χώρο, που θα στεγάσει τα όνειρα και τις δραστηριότητες μας. Εντός του έτους σκοπεύουμε να κάνουμε και τις πρώτες προσλήψεις  προσωπικού. Καλό διάβασμα αγαπητοί αναγνώστες!
Ο Πρόεδρος της Δ.Ε.
Μυρτσίδης Διαμαντής

Περιεχόμενα
Εκδηλώσεις της ΙΦΙΓΕΝΕΙΑ…………………………………..
Η Ιστορία των Μαθηματικών …………………………………
Βιολογικές Καλλιέργειες ……………………………………..
Παλιά επαγγέλματα……………………………………………
Σπαζοκεφαλιές …………………………………………………
Νέες συνεργασίες…………………………………………….


Εκδηλώσεις της ΙΦΙΓΕΝΕΙΑ
Τον Δεκέμβριο η ΙΦΙΓΕΝΕΙΑ συμμετείχε στις εκδηλώσεις «Αγγέλων Φως» που διοργανώθηκαν από την Δημοτική Κοινωφελή Επιχείρηση Πολιτιστικής Ανάπτυξης του Δήμου Ορεστιάδας.

Στο εργαστήρι του Αη Βασίλη δεκάδες παιδιά δημιούργησαν χριστουγεννιάτικα στολίδια και κάρτες. Οι χριστουγεννιάτικες κάρτες στάλθηκαν στο Κέντρο Υποδοχής της περιοχής.

Το σπιτάκι της Ιφιγένειας (Εργαστήρι του Αη Βασίλη)
Οι εκπαιδευτικές δράσεις στο Κέντρο Υποδοχής και Ταυτοποίησης Φυλακίου Ορεστιάδας συνεχίζονται με το ενδιαφέρον των μαθητών να παραμένει αμείωτο. Υπεύθυνος των δράσεων είναι ο Μυρτσίδης Χρήστος, εκπαιδευτικός Β/θμιας Εκπαίδευσης.

Ο πρόεδρος Δ.Ε. της Κοιν.Σ.Επ. ΙΦΙΓΕΝΕΙΑ Μυρτσίδης Διαμαντής με τους πρόσφυγες που παρακολουθούν τα μαθήματα εκμάθησης της ελληνικής γλώσσας στο ΚΥΤ Φυλακίου
Επίσης, εξακολουθεί να συνεχίζεται η συλλογή σχολικών ειδών και ειδών υγιεινής για τους πρόσφυγες και τους μετανάστες του ΚΥΤ Φυλακίου. Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να επικοινωνήσετε με τα μέλη της Διοικούσας Επιτροπής.
Τέλος, τον Φεβρουάριο η ΙΦΙΓΕΝΕΙΑ δήλωσε συμμετοχή στον Τσικνομπουρμπούλη, την 1η αποκριάτικη παρέλαση στην πόλη μας έπειτα από δεκαετίες. Ο τίτλος της ομάδας ήταν «οι παιχταράδες». Ωστόσο, λόγω απρόσμενων προβλημάτων της τελευταίας στιγμής δεν κατέστη δυνατή η συμμετοχή μας στις εκδηλώσεις. Ανανεώνουμε το ραντεβού μας για την αποκριάτικη παρέλαση του 2019!

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ
Μυρτσίδης Χρήστος, Εκπαιδευτικός Β/βάθμιας Εκπαίδευσης

Μαθηματικά, μια επιστήμη η οποία πάντα βρισκόταν στο επίκεντρο για τις καθημερινές συναλλαγές του ανθρώπου, αλλά και για να βοηθήσει τον άνθρωπο να εξερευνήσει την προέλευση του σύμπαντος και να εξηγήσει τα φυσικά φαινόμενα. Πότε όμως ξεκίνησε ο άνθρωπος να ασχολείται με τα μαθηματικά και πως αναπτύχθηκε η επιστήμη των μαθηματικών με το πέρας του χρόνου;
ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ
Οι άνθρωποι χρησιμοποιούσαν από την εποχή των κυνηγών – τροφοσυλλεκτών  τις έννοιες των αριθμών για να καθορίσουν τις ποσότητες, ωστόσο το πρώτο μαθηματικό αντικείμενο ήταν τα οστά Lemombo, τα οποία βρέθηκαν στην οροσειρά Lemombo της Σουαζιλάνδης και χρονολογούνται περίπου το 35000 π.Χ. Το οστό αυτό αποτελείται από τμήματα μπαμπουίνου. Ένα ακόμα αντικείμενο που πιθανολογείται ότι αποτελεί μαθηματικό αντικείμενο είναι το οστό Ishango, το οποίο βρέθηκε στις ακτές του Νείλου στο Κονγκό και η πιθανότερη ερμηνεία του είναι ότι αποτελούσε ένα είδος σεληνιακού ημερολογίου.

 Έχει επίσης διατυπωθεί η θεωρία ότι μεγαλιθικά μνημεία στην Σκωτία και στην Αγγλία που χρονολογούνται από την 3η χιλιετία π.Χ. περιέχουν γεωμετρικές ιδέες.
Ωστόσο όλα τα παραπάνω αμφισβητούνται και μέχρι σήμερα η παλαιότερη αδιαμφισβήτητη χρήση των μαθηματικών είναι σε Βαβυλωνιακές πηγές. Συνεπώς ο άνθρωπος χρειάστηκε τουλάχιστον 45000 χρόνια από την επίτευξη της γλωσσικής εξέλιξης μέχρι να αναπτύξει τα μαθηματικά όπως τα ξέρουμε σήμερα.

ΒΑΒΥΛΩΝΙΑΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ  
Τα Βαβυλωνιακά μαθηματικά οφείλουν το όνομα τους στην Βαβυλώνα καθότι αναπτύχθηκαν στην περιοχή της Μεσοποταμίας (σημερινό Ιράκ) και περιλαμβάνουν την εποχή από τους Σουμέριους έως και την Ελληνιστική περίοδο.

Οι Σουμέριοι από το 3000 π.Χ. ακόμα είχαν αναπτύξει ένα σύστημα μετρολογίας, ενώ το 2500 π.Χ. περίπου κατέγραψαν σε πήλινες πλάκες πίνακες προπαίδειας. Το 1800 π.Χ. χρονολογούνται και πλάκες στις οποίες υπάρχουν θέματα με συναρτήσεις, τετραγωνικές και κυβικές εξισώσεις, ενώ η πλάκα YBC 7289 δίνει μια προσέγγιση της √2 με ακρίβεια 5 δεκαδικών ψηφίων.
Μια από τις διαφορές τους σε σχέση με τα σημερινά μαθηματικά είναι ότι τα Βαβυλωνιακά μαθηματικά είχαν ως βάση του αριθμητικού τους συστήματος το 60 και όχι το 10. Αυτό το σύστημα έχει επηρεάσει την μέτρηση της ώρας καθότι 60 δευτερόλεπτα μας κάνουν 1 λεπτό και 60 λεπτά 1 ώρα. Επίσης και η μέτρηση του κύκλου και των τόξων του προέρχεται απ’ αυτό το σύστημα (60 x 6 = 360ο). Αυτό το σύστημα βοηθήθηκε από το γεγονός ότι το 60 έχει πολλούς διαιρέτες, αλλά ήταν πιο περίπλοκο λόγω της ανάγκης για 60 διαφορετικά σύμβολα.

ΑΙΓΥΠΤΙΑΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ
Ως Αιγυπτιακά μαθηματικά ορίζονται τα μαθηματικά που είναι γραμμένα στην Αιγυπτιακή γλώσσα, η οποία αντικαταστάθηκε στην ελληνιστική περίοδο από τα Ελληνικά.
Το πιο ενδιαφέρον Αιγυπτιακό κείμενο είναι ο πάπυρος του Ράιντ και χρονολογείται γύρω στο 1650 π.Χ. αλλά πιθανότατα θεωρείται αντίγραφο ενός έργου που γράφτηκε τουλάχιστον 200 χρόνια νωρίτερα. Το κείμενο αυτό περιέχει οδηγίες ασκήσεων για μαθητές στην αριθμητική και την γεωμετρία, αλλά περιέχει και πλήθος μαθηματικών εννοιών όπως τους σύνθετους και τους πρώτους αριθμούς.
Ακόμα ένα κείμενο που ελκύει ενδιαφέρον είναι ο πάπυρος της Μόσχας, ο οποίος χρονολογείται γύρω στο 1890 π.Χ. Ο πάπυρος αυτός περιέχει αρκετά προβλήματα τα οποίαν ωστόσο προορίζονταν περισσότερο για ψυχαγωγία. Τέλος στον πάπυρο του Βερολίνου που χρονολογείται περίπου το 1300 π.Χ. υπάρχουν δευτεροβάθμιες αλγεβρικές εξισώσεις.


(Συνεχίζεται στο επόμενο τεύχος)

Βιολογική Καλλιέργεια
Βαρτζίδης Δημήτριος, Φοιτητής – Τμήμα Αγροτικής Ανάπτυξης Δ.Π.Θ.
Από την αρχαιότητα ο άνθρωπος προκειμένου να καλύψει τις διατροφικές του ανάγκες ακολουθούσε γεωργικές πρακτικές που δεν διαφέρουν σε τίποτα από τις πρακτικές που εφαρμόζονται σήμερα στο βιολογικό τρόπο παραγωγής.
Τα τεχνολογικά επιτεύγματα και η πρόοδος του 19ου κι κυρίως του 20ου αιώνα, οδήγησαν στην ξέφρενη ανάπτυξη του γεωργικού τομέα ο οποίος είχε στόχο τη μεγιστοποίηση της παραγωγής και του κέρδους. Αποτέλεσμα αυτής της πορείας ήταν η διαμόρφωση ενός συστήματος γεωργικών πρακτικών που επικράτησε παγκόσμια και ονομάζεται συμβατική γεωργία. Μέσα από διαδοχικές διασταυρώσεις οργανισμών του ίδιου ή συγγενών ειδών, ο άνθρωπος στο πέρασμα των αιώνων, προσπάθησε να κάνει τα προϊόντα του πιο ελκυστικά στην αγορά. Ο ερχομός της «πράσινης επανάστασης» προκάλεσε μέσα σε λίγες δεκαετίες, την εκτεταμένη καλλιέργεια ποικιλιών, οι οποίες ικανοποιούσαν τα χαρακτηριστικά που θα έκαναν επιθυμητά τα προϊόντα. Ταυτόχρονα όμως προκάλεσε τον παραγκωνισμό και τη μείωση των χρησιμοποιουμένων ντόπιων ποικιλιών με αποτέλεσμα τη μείωση της ανθεκτικότητάς τους σε ασθένειες, περιβαλλοντικές πιέσεις κ.λ.π.
Η λύση που προτάθηκε για εφαρμογή, από αυτούς που ευαγγελίζονταν την «πράσινη επανάσταση», ήταν η εντατική γεωργία και η αύξηση της παραγωγής με εκτεταμένη χρήση χημικών λιπασμάτων και φυτοφαρμάκων . Όμως οι παθογόνοι οργανισμοί προσαρμόζονται και αναπτύσσουν την ανθεκτικότητά τους οπότε εισερχόμαστε σε μια ανεξέλεγκτη κούρσα χρήσης μεγαλύτερης ποσότητας και πιο «αποτελεσματικών» φυτοφαρμάκων. Τα παράπλευρα προβλήματα και τα αδιέξοδα πολλά: μεγάλη ενεργειακή σπατάλη, διάβρωση και ρύπανση εδαφών, υποβάθμιση χλωρίδας και πανίδας, ρύπανση επιφανειακών και υπόγειων νερών, αποψίλωση και καύση δασικών εκτάσεων για εντατική γεωργική χρήση, παρουσία υπολειμμάτων φυτοφαρμάκων στα προϊόντα, διατροφικά σκάνδαλα. Επίσης: εκπομπές αερίων που συμβάλλουν στο φαινόμενο του θερμοκηπίου, απώλεια καλλιεργήσιμης γης και υποβάθμιση της παραγωγικότητάς της, μείωση της βιοποικιλότητας με ανεξέλεγκτους ρυθμούς που προκαλεί μη αντιστρεπτά αποτελέσματα ενώ γνωστές αλλά και άγνωστες μακροπρόθεσμες και βραχυπρόθεσμες είναι οι συνέπειες και επιπτώσεις στους οργανισμούς και στην υγεία, από τη χρήση φυτοφαρμάκων και τη διασπορά τους στο περιβάλλον και την τροφική αλυσίδα.
Η επόμενη λύση που προτείνεται στο αδιέξοδο απέναντι στα πολλαπλά περιβαλλοντικά προβλήματα αλλά και στην καταπολέμηση της πείνας, είναι η προώθηση και υιοθέτηση της Γενετικής Μηχανικής με τους Γενετικά Τροποποιημένους Οργανισμούς (Γ.Τ.Ο.) ή μεταλλαγμένα προϊόντα που θα μειώσουν τη χρήση φυτοφαρμάκων, όπως υποστηρίζουν(κάτι που στην πράξη δεν αποδείχτηκε τελικά). Και όχι μόνον αυτό! Η αναπόφευκτη διασταύρωση των γενετικά μεταλλαγμένων φυτών με τη φυσική βλάστηση και την ανεξέλεγκτη διαρροή γονιδίων στο φυσικό περιβάλλον, εμπεριέχει τη βεβαιότητα για την αρνητική επίδραση στο περιβάλλον και την επιστημονική αβεβαιότητα για ενδεχόμενη άμεση βλάβη στην ανθρώπινη υγεία ενώ εγκυμονούν ταυτόχρονα και κοινωνικο-οικονομικούς κινδύνους. Γιατί μέσα από τα αποκλειστικά πνευματικά δικαιώματα της «πατέντας» των σπόρων για τα νέα προϊόντα από τις λίγες πολυεθνικές, η παγκόσμια παραγωγή πληθώρας αγροτικών προϊόντων θα περάσει στα χέρια αυτών. Ένα αποτέλεσμα που βλάπτει τους αγρότες, τους καταναλωτές και τις εθνικές οικονομίες.
Όμως απέναντι στα προβλήματα που δημιουργεί η συμβατική καλλιέργεια από τη μια και οι Γενετικά Τροποποιημένοι οργανισμοί (Γ.Τ.Ο.) από την άλλη, οι κοινωνίες και οι επιστήμονες έχουν στα χέρια τους ένα μεγάλο όπλο να αντιπαραθέσουν στην κατεύθυνση αναχαίτισης της καταστροφής του περιβάλλοντος. Ενός περιβαλλοντικά βιώσιμου μοντέλου που ακούει στο όνομα βιολογική ή οικολογική καλλιέργεια.
Το 1923 ο Γερμανός οραματιστής Ρούντολφ Στάινερ έγραφε το παρακάτω προφητικό κείμενο: «Τι θα μπορούσε να συμβεί αν αντί για φυτική τροφή τα βόδια άρχιζαν να τρώνε κρέας; Το σημαντικότερο είναι ότι οργανισμός τους θα γέμιζε ουρικό οξύ και άλατα ουρικού οξέος, που επιδρούν στο νευρικό σύστημα και τον εγκέφαλο. Θα επιδρούσαν στον εγκέφαλο και το βόδι θα τρελαινόταν»(Science et Nature, No 103, “A l΄origine de la bio”). Η κρίση του 1929 και η οικονομική καταστροφή πολλών αγροτών στην Αμερική βοήθησαν στην εξάπλωση της βιολογικής γεωργίας σε αυτή την ήπειρο. Η πραγματική όμως διάδοση αρχίζει στις αρχές της δεκαετίας του 60., ως οργανική γεωργία στην Αγγλία με τις δράσεις οικολόγων πολιτικών και γιατρών. Ο Γάλλος Lemair προωθεί την εκτεταμένη χρήση ορισμένων φυκιών ως βιολογικό λίπασμα. Η πρώτη μεγάλη αναγνώριση της βιολογικής γεωργίας ήρθε το 1984 με τη θέσπιση από την Ε.Ο.Κ.(Ε.Ε.) ευρωπαϊκών προδιαγραφών και κοινού λογότυπου για τη βιολογική γεωργία ενώ το 1986 εκπονήθηκε πρόγραμμα προώθησής της.
Η βιολογική καλλιέργεια (γεωργία- κτηνοτροφία), είναι ένα ολοκληρωμένο (ολιστικό) σύστημα παραγωγής και διαχείρισης αγροτικών και κτηνοτροφικών προϊόντων, με ήπια μέσα και με κατά το δυνατόν φυσικές διεργασίες, που προστατεύει το περιβάλλον σε όλα τα στάδια διαχείρισης, προασπίζοντας ταυτόχρονα την υγεία των καταναλωτών.

(συνεχίζεται στο επόμενο τεύχος)

ΠΑΛΙΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΑ
Ιωάννα Πινακά
Μαθήτρια 3ου Γυμνασίου Ορεστιάδας

Στη σημερινή εποχή τα περισσότερα επαγγέλματα που υπήρχαν τα πλιά χρόνια, δεν είναι χρήσιμα πια. Αυτό συμβαίνει λόγω της εξέλιξης της τεχνολογίας, διότι χτίζονται εργοστάσια και δημιουργούνται μηχανήματα που αντικαθιστούν τους ανθρώπους που έκαναν αυτά τα επαγγέλματα. Ορισμένα από αυτά είναι :
Ο λούστρος:
Έτσι ονομαζόταν το επάγγελμα του πλανόδιου που γυάλιζε τα παπούτσια των περαστικών. Στη δουλειά του χρησιμοποιούσε ένα κασελάκι που είχε βερνίκια
Ο Γανωτής:
Αλλιώς ονομαζόταν γανωματής, ήταν ο τεχνίτης που επικάλυπτε τα χάλκινα σκεύη με κασσίτερο, έτσι έσωζε ανθρώπους από θάνατο που προκαλούσαν τα αγάνωτα χάλκινα σκεύη.
Ο Καλαθάς:
Το επάγγελμα του ήταν διαδεδομένο κυρίως στα χωριά όπου οι πρώτες ύλες για την παραγωγή ήταν άφθονες. Τα έφτιαχνε από λυγαριές, μυρθιές, σφακές και καλάμια.
Ο Νερουλάς:
Ήταν αυτός που πήγαινε στις κοινόχρηστες βρύσες, γέμιζε τενεκέδες με νερό και τους πήγενε στα σπίτια των πελατών τους.
Ο Πεταλωτής:
Ήταν ο τεχνίτης που πετάλωνε τα άλογα, τα μουλάρια και τους γαϊδάρους
Ο Παγωτατζής:
Φόρτωνε το βαρέλι στο καρότσι με μια ειδική μεταλική κουτάλα και τα χωνάκια.Κατά διαστήματα έριχναν κομμάτια πάγου εξωτερικά  για να μην λιώσει το παγωτό.
Ο Γαλατάς:
Ο γαλατάς αναλάμβανε τη διάθεση του γάλατος  και άλλων γαλατοκομικών προϊόντων στα σπίτια, μεταφορικό μέσο ένα υποζύγιο.
Ο Λατερνατζής:
Ο κατασκευαστής της λατέρνας και ο τραγουδοθέτης. Το μετέφερε σε πλατείες και γειτονιές.
Ο Πλανόδιος Φωτογράφος:
Έστηνε μία μεγάλη τετράγωνη φωτογραφική μηχανή με τον προεξέχοντα φακό πάνω σε ένα τρίποδο τραπέζι και φωτογράφιζε πρόσωπα και πράγματα.
Ο Βαρελάς:
Ήταν τεχνίτης, ειδικός στην κατασκευή βαρελιών, από ξύλο καστανιάς ή δρυός.
Ο Καπνοδοχοκαθαριστής:
Αποτελούταν από δύο ή περισσότερα άτομα, επισκεπτόταν σπίτια, γραφεία, κτίρι, ταβέρνες και φούρνους, για να καθαρίσουν τις καμινάδες με παραδοσιακό τρόπο.
Ο Αγωγιάτης:
Αλλιώς ονομαζόταν και κυρατζής, έκανε μεταφορές διαφόρων εμπορευμάτων, από ένα τόπο σε άλλο, διακινούσε γιατρους για επίσκεψη σε ασθενείς, ταξιδιώτες καθώς και κρατικούς λειτουργούς για εκτέλεση υπηρεσίας.
Ο Ντελάλης:
Διαλαλούσε τα νέα, τις παραγγελίες που έπαιρνε από τις αρχές ή τα εμπορεύματα που έφερναν οι πραματευτάδες.

Σπαζοκεφαλιές
1.Έχουμε 6 λίρες, εκ των οποίων η μία είναι κάλπικη. Βρες ποια είναι η κάλπικη με μόνο δύο ζυγίσματα σε έναν ζυγό ισορροπίας;

2.Είναι ένα νεογέννητο μαυράκι που η μητέρα του είναι μαύρη και ο πατέρας του λευκός. Τι χρώμα δόντια θα έχει;

3.Βρες μια λέξη που να ξεκινάει από Φ, να τελειώνει σε Σ και να αποτελείται από ένα γράμμα μόνο.
4. Σταυρόλεξο
1 2 3 4 5 6 7 8
1
2

3

4

5

6


7
ΟΡΙΖΟΝΤΙΑ ΚΑΘΕΤΑ
1.Κακοτυχία, γρουσουζία  1.Πολύ καλός σε αυτές ήταν ο… Φρεντ Αστέρ
2.Μία Βίσση – Καράτε …: νεανική ταινία       2.Όπερα του Βέρντι – Λεγόταν ο Μοντάν
3. «Όλοι … κι ο ψωριάρης χώρια»: παροιμία      3. … Κινγκ Κόουλ: διάσημος τραγουδιστής –Τοπικό επίρρημα
4. Λίγο τακτ – «Ψηλά τα … Χίτλερ»: ελληνική ταινία 4. Θαλασσινά με αγκάθια
5. Αυτός αναφέρεται στο ΕΑΜ 5. Είδος κανταϊφιού – Οδοντικά σύμφωνα
6. Ένα για τους αρχαίους – Ήχος ρολογιού      6. Η αισχρότητα (αρχ)
7. Είναι κάθε έσοδο 7. Άγγλων μέσα – Μέχρις ώτου
8. Αλσατός θεολόγος, γιατρός και φιλόσοφος  8. Αγνώστου ταυτότητας αντικείμενα -  αδελφός του Λύδου
Απαντήσεις
1.Την πρώτη φορά, ζυγίζεις τέσσερις λίρες (δύο και δύο). Αν η ζυγαριά γέρνει προς την μια πλευρά, σημαίνει ότι η κάλπικη βρίσκεται ανάμεσα σ' εκείνες τις δύο που είναι πιο ελαφριές, οπότε την δεύτερη φορά ζυγίζεις εκείνες τις δύο, και βρίσκεις την πιο ελαφριά. Αν η ζυγαριά δε γέρνει, σημαίνει ότι η κάλπικη βρίσκεται στο ζευγάρι των λιρών που δεν ζύγισες, οπότε την δεύτερη φορά ζυγίζεις εκείνες τις δύο και βρίσκεις την πιο ελαφριά.
2.Τα νεογέννητα μωρά δεν έχουν δόντια.
3. Φάκελος
4. Οι απαντήσεις του σταυρόλεξου θα δημοσιευτούν στο επόμενο τεύχος

Νέες συνεργασίες
Το 2018 ήρθε και οι δράσεις της Ιφιγένειας συνεχίζονται. Προτεραιότητα της Ιφιγένειας είναι η μεταφορά μας σε νέο μεγαλύτερο χώρο. Νέες δράσεις προγραμματίζονται σε συνεργασία με φορείς του δήμου μας (Φιλεκπαιδευτικός Σύλλογος, Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης κ.ά.). Μείνετε συντονισμένοι!

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις